Vergoedingen vanaf 2022 ZPM

 

Vanaf 1 januari 2022 wordt de nieuwe zorgwet van kracht met de naam het Zorgprestatiemodel (ZPM).

Wat is het zorgprestatiemodel?

Het zorgprestatiemodel is een model voor prestatiebekostiging, dus de zorg die u krijgt verandert niet maar de manier waarop het bekostigd wordt wel. De ‘prestaties’ bepalen welke vergoeding een zorgaanbieder krijgt voor geestelijke gezondheidszorg of forensische zorg. Een prestatie is in het nieuwe model bijvoorbeeld een consult. Of een overnachting in de kliniek. Het model gaat de methoden die tot 1 januari 2022 gehanteerd werden vervangen.

Wat zijn de voordelen?

Het zorgprestatiemodel is eenvoudiger. De prestaties op de rekening worden duidelijk herkenbaar. Ze zijn dan makkelijker te controleren voor cliënt en zorgverzekeraar.

Het is de bedoeling dat de factuur minimaal 1x per maand gestuurd gaat worden, zodat het voor cliënten de rekening vlak na verbruik van zorg komt en niet pas aan het einde van een behandeltraject. Het regelmatig indienen van de factuur zorgt ook voor het in kleinere delen betalen van het eigen risico.

In de volgende link staat een digitale cliëntfolder die uitlegt wat het ZPM voor gevolgen voor u heeft

Patientfolder-zorgprestatiemodel-incl-illustraties-digitale-versie.pdf

Vergoeding vanuit het ZPM met contract

Behandeling binnen het Zorgprestatiemodel (ZPM) worden vergoed vanuit de basisverzekering. De praktijk heeft voor 2022 (per 1 januari) met de volgende zorgverzekeraars een contract afgesloten:

ASR, Ditzo, DSW, Aevitae (Eucare), inTwente, StadHolland en Zorg en Zekerheid.

Bij de gecontracteerde zorgverzekeraars die hierboven staan vermeld wordt de behandeling een keer per maand, rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar in rekening gebracht volgens de contractueel vastgelegde tarieven. De NZA heeft maximum tarieven vastgesteld, de verzekeraars vergoeden daar contractueel vastgelegd een percentage van. Dit verschilt dus per verzekeraar. Houdt u er rekening mee dat uw eigen risico wordt aangesproken. De overheid heeft het eigen risico vastgesteld op minimaal € 385 per kalenderjaar.

Vergoeding vanuit het ZPM zonder contract

Met de overige zorgverzekeraars is geen contract afgesloten, dit heeft als consequentie dat u eerst zelf de nota (100% van het geldende NZA tarief) moet betalen. Wanneer u deze indient bij uw zorgverzekeraar ontvangt  u een gedeelte hiervan terug (dit gedeelte is afhankelijk van het soort polis die u heeft gekozen, waarbij een echte restitutiepolis meestal 100% vergoedt); dat noemt men een 'marktconforme vergoeding' voor hulp bij een niet-gecontracteerde hulpverlener. Informeer vooraf bij uw zorgverzekeraar hoeveel u exact vergoed krijgt. 

Beschrijving tarieven binnen het nieuwe ZPM

De sessies die u met mij hebt worden binnen het nieuwe ZPM als diagnostiek of als behandeling in rekening gebracht. De eerste 2-3 gesprekken, de intakefase , valt onder het diagnostiektarief. De verdere gesprekken onder het behandelingstarief. Ook wordt onderscheid op basis van tijd gemaakt. Er zijn tarieven voor: vanaf 5, 15, 30, 45, 60, 75, 90 en vanaf 120 minuten. En de tarieven verschillen per setting waaruit de hulp aangeboden wordt. De tarieven die ik in rekening breng horen bij de ‘setting ambulant, vrijgevestigde met een kwaliteitsstatuut, regiebehandelaar GZ psycholoog BIG geregistreerd’.

De tijd die voor u in de agenda is ingepland is de tijd die in rekening wordt gebracht. Ook als het consult in werkelijkheid iets langer of korter geduurd heeft. Als het verschil tussen de werkelijke en de ingeplande tijd groter is dan 15 minuten (zowel meer als minder) dan wordt dit wel in de agenda aangepast. Dit geldt voor alle ingeplande contacten: zowel sessies op de praktijk als (beeld)bellen. 

De indirecte tijd (zoals schrijven van behandelplan of brief aan huisarts, verslaglegging na een gesprek) is in dit nieuwe zorgstelsel verrekend in het tarief. Reistijd bij huisbezoek en overleg met een andere zorgverlener waar u ook gelijktijdig in behandeling bent (en waar u vooraf toestemming voor heeft gegeven) hebben een eigen tarief.   

Wanneer is er geen vergoeding van zorg / Onverzekerde zorg

Als in de intake blijkt dat er geen sprake is van een stoornis die onder de verzekerde zorg valt dan wordt de intaketijd voor maximaal 4 gesprekken als diagnostiek bij de verzekeraar gedeclareerd (dit belast uw eigen risico). Dit geldt bijvoorbeeld voor behandeling van werk gerelateerde problematiek zoals overspannenheid of burn-out, aanpassingsstoornis, rouw, levensfase- of relatieproblematiek. Daarnaast alle problemen die niet als een DSM-stoornis gediagnosticeerd kunnen worden.

Eventuele vervolg gesprekken vallen dan onder onverzekerde zorg (OVP) en dient u zelf te betalen. Onverzekerde zorg die u zelf betaalt gaat niet ten laste van uw eigen risico. U krijgt per gesprek of per maand (afhankelijk van uw wensen) een factuur waarop OVP staat vermeld. Het tarief is € 100,00 (per gesprek van 45 min directe tijd).

In zeer bijzondere gevallen vergoedt uw aanvullende verzekeringen dit (gedeeltelijk). Kijkt u dit vooraf na, u kunt de nota dan zelf indienen. OVP is qua aard te omschrijven als gezondheidszorg en is daarmee vrijgesteld van Btw-heffing.

Verwijsbrief en eerste gesprek

De verwijsbrief van de huisarts, bedrijfsarts of medisch specialist vóóraf aan de behandeling blijft een vaste voorwaarde voor vergoeding van de zorgkosten door de zorgverzekeraar. Dus we vragen u tijdens uw eerste gesprek de verwijsbrief mee te nemen of vooraf via ZorgDomein door uw verwijzer te laten sturen. Ook dient u tijdens het eerste gesprek uw identiteitsbewijs mee te nemen en uw (meest recente) zorgverzekeringspas.

Behandeling afzeggen

Indien u een afspraak wilt afzeggen dan kan dit kosteloos tot 24 uur van tevoren (per e-mail of telefonisch). Indien u te laat afzegt of u bent zonder berichtgeving niet aanwezig op de afspraak, dan brengen we een bedrag van € 50,- bij u in rekening (deze wordt niet vergoed door de zorgverzekeraar).